top of page

BEKLENEN YENİLİKLER - GELEN YENİLİKLER: LUMION 12

Lumion 12 geçtiğimiz günlerde tanıtıldı ve piyasaya sürüldü. Lumion 12 ile ilgili şunu söylemeliyiz ki önceki sürüm geçişlerinde bizlere sunduğu yenilikler ve iyileştirmelerin ardından bu yeni sürümde daha önceki sürümlerde katedilen yol ve yaratılan farklılıklara benzer çarpıcı değişiklikleri bu sürümde göremedik. Bu yönüyle açıkça söylemek gerekir ki Lumion 12 biz kullanıcılarda biraz hayal kırıklığı yarattı. Birçok kişinin eklenmesini veya geliştirilmesini arzu ettiği yenilikler Lumion 12’de de sunulmadı.


Öncelikle Lumion 12 programıyla render deneyimi üzerine gelen az sayıda iyileştirme ve yeniliklerden bahsetmek istiyoruz. Her sürümde olduğu gibi bu sürümde de yeni ve kaliteli 3D modeller eklendiğini görüyoruz. 3 boyutlu model arşivinin nitelikli bir biçimde genişlemesi sevindirici elbette. Fakat dediğimiz gibi 3D model kütüphanelerinin genişlemesi her sürümde olan bir iyileştirmeydi. Bu yönüyle 3 boyutlu görselleştirme uzmanlarını şaşırtan bir yenilik olduğu söylenemez. 3D araç modellerine plaka ekleme özelliğinin de getirilmesi realist render alabilmek adına eklenmiş güzel bir özellik. Bu noktada araçlara ABD eyalet bölgelerinin belirli plakalarının eklendiğini görüyoruz. Bizlerin render görsellerimizde bu araçları ve plakaları kullanmamızın hoş bir durum yaratmayacağını düşünürsek, bize hitap eden bir iyileştirme olmadığını söylemek mümkün. Bunun yerine özelleştirilebilir bir plaka sistemi getirilmesi daha keyifli ve kullanışlı olabilirdi. Belki ilerleyen sürümlerde bu geliştirmeyi sunarlar. Yeni 3D modellere ek olarak yeni birçok kaliteli kaplamayı da Lumion bize bu sürümünde de sunuyor. Özellikle displacement kanalı bulunan kaplamaların eklenmiş olması sevindirici. Lumion programının en büyük eksikliklerinden olan tekstür niteliği konusu bu sürümle birlikte tamamen iyileştirilmiş diyebiliriz. Kütüphane genişlemesi gibi standart iyileştirmelerin yanı sıra ışıklarla ilgili de bir geliştirme söz konusu. Bu özellik tamamen render niteliğine hitap ettiği için en önemli yenilik olarak sunulduğunu söyleyebiliriz. Bu özellik sayesinde Lumion 12 kütüphanesinde bulunan spot ışıklara hacimsel bir aydınlatma etkisi verilebilmekte. Render deneyimi ve sanatsal etkiyi arttırmayı amaçlayan bu yenilikle daha etkili iç mekân aydınlatmaları, havuz içi aydınlatmaları ve çevre aydınlatmaları oluşturarak render atmosferinizi güçlendirmeniz mümkün hale geldi. Örneğin bir sokağa yerleştirdiğimiz aydınlatma direklerinde, ışık kaynağından aşağıya süzülen tozlu bir ışık etkisi elde edebiliyoruz. Elbette bunu Lumion’un her özellik için vadettiği gibi çok kolay bir biçimde yapabiliyoruz. Bunlar dışında render deneyimine ve niteliğine etki edecek başka bir yenilik maalesef sunulmadığını gördük. Ek olarak Lumion’un Autodesk Formlt kullanıcılarına bir müjde verdiğini de eklemiş olalım. Daha önceleri Sketchup, Revit, ArchiCAD, AutoCAD gibi 3D modelleme, CAD ve BIM programlarına canlı ve gerçek zamanlı bir bağlantı imkânı sunmuş olan Lumion, 12. sürümünde Autodesk Formlt kullanıcıları için de aynı deneyim imkanını sundu. Lumion 12 ile birlikte gelen yenilikler bu kadar diyebiliriz. 3D model ve kaplama kütüphanesinin geliştirilmesinin her sürümle birlikte standart bir biçimde sürdüğünü düşünürsek, Lumion 12 sürümünün bize yalnızca hacimsel spot ışığı efekti özelliğini sunduğunu söylemek yanlış olmaz. Geçtiğimiz sürümler boyunca bizlere sunulan bazı yenilikleri ele alınca yeni sürümde gelen özellikleri yetersiz bulduğumuzu söyleyebiliriz. Önceki birkaç sürümle birlikte gelen bu yeniliklerin bazıları; gerçek gökyüzü özelliği, 3D çimen özelliği, canlı yayın özelliği, yüksek kaliteli önizleme imkânı, yüksek kaliteli tabiat unsurları, displacement kullanımı, canlandırılmış aşamalandırma, araçların boya iyileştirmesi, ortografik görünüm gibi birçok çarpıcı ve kullanışlı geliştirmelerdi. Bu sürümde aydınlatma konusundaki iyileştirme gece görselleri adına keyifli olsa da tek başına tatmin edici bir iyileştirme olmadığını söyleyebiliriz.


Bu sürüm veya gelecek sürümlerle ilgili beklenen bazı geliştirme ve özelliklerden de bahsedecek olursak ilk sıraya yansıma özelliğinin geliştirilmesini koyabiliriz. Bildiğiniz üzere Lumion yazılımı render süresini optimum bir sürede tutabilmek adına üst seviye realistik yansımalar konusunda kullanıcılarını kısıtlamakta. Bu kısıtlama kaliteli yansıma ataması yapılabileceğiniz yüzey ve malzeme sayısının maksimum 10 adet olması şeklindeydi. Bu yüzey sayısının arttırılması veya sınırsız hale getirilmesi profesyonel görselleştirme uzmanları için önemli bir iyileştirme olacaktır. Her sürümde kullanıcıların beklentileri arasında bulunan bu iyileştirme bu sürümde de sunulmadı. Bir diğer iyileştirme beklentisiyse gerçekçi gökyüzü efektiyle ilgiliydi. Bu parametrenin HDRI dosyalarıyla da aktif edilebilmesi de mimari görselleştirme uzmanları ve mimarların beklentileri arasındaydı. Bu durumla ilgili de yeni sürümde bir çalışma söz konusu değil. Neredeyse tüm 3D render motorlarında HDRI dosyaların manzara ve ışık etkisinden yaralanabilmemiz mümkün durumdayken Lumion yazılımının da bu özelliği sunması beklenmekte. Gerçek zamanlı bir render motoru olması Lumion’u diğer render motorlarından farklı kılsa da bu iyileştirmenin mümkün olacağını düşünüyoruz. Gelecek sürümlerde bu özellikte kullanıcıların beklentileri arasında olacaktır. Lumion’un animasyon konusundaki pratikliğini biliyoruz, bu yönüyle oldukça fazla kullanıcının beğenisini toplamış durumda. Animasyonla ilgili geçtiğimiz sürümlerde canlandırılmış aşamalandırma efekti oldukça ilgi çekici ve kullanışlıydı. Bu özellik ilgi çekici mimari sunumlara izin verirken bir yandan da ürün sunumlarında montaj, kurulum, söküm gibi video anlatıların yapılmasına da imkan tanımaktaydı. Bu geliştirmeyle birlikte animasyon konusunda daha çok takdir toplayan yazılımın hareketli birkaç yeni 3D modelin eklenmesinin dışında bu sürümde herhangi bir animasyon iyileştirilmesine gitmediğini gördük. Özellikle dışarıdan hareketli modellerin Lumion sahnesine çağrılması en büyük yeniliklerden birisi olabilirdi. Mevcut sürümlerde bunu yapmak oldukça güç ve yorucu bir işlem. Hatta bazı modeller için mümkün bile değil. Bu iyileştirme animasyon konusunda iddiası olan Lumion gibi bir 3D yazılım için oldukça yerinde olacaktır. Bu konunun bir alternatifi olarak kendi kütüphanesi veya efekt özellikleri içerisinde bir iyileştirme de yapılabilirdi. Örneğin daha nitelikli ve insan ilişkilerinin daha düşünülmüş olarak kompoze edildiği kalabalık insan modelleri getirilebilirdi. Ek olarak belirtmek gerekir ki animasyon sunumlarında araç hareketleri de sunum niteliğini de oldukça olumsuz etkilemekte. Araçlar çizilen rota üzerindeki kasis gibi elemanlara daha iyi tepkiler verebilir ve dönüş hareketi yaparken tekerleri de buna paralel olarak yönlenebilir. Bu iyileştirmelerin animasyon konusunda Lumion’u çok daha farklı bir noktaya taşıyacağını tahmin etmek zor değil. Bir diğer taraftan bu tür iyileştirmelerin mevcutta çok yüksek olan sistem gereksinimlerini daha da ileri seviyelere taşıyarak kullanıcıların randımanlı bir kullanım sağlayamayacağını da elbette ön görebiliriz. Bu dengeyi tutturmak önemli fakat yeni sürümde de bazı nüansları kullanıcılar arıyor. Piyasadaki ekran kartı arzının sıkıntısını ve buna bağlı olarak pahalılığını göz önünde bulundurursak bu tür iyileştirmelerin neden gelmediği konusunda da fikir edinebiliriz aslında. Ekran kartlarından söz etmişken Lumion 12 ile birlikte kullanıcıların beklediği bir diğer yenilik ise çoklu ekran kartı kullanılabilmesi özelliğiydi. Bu sürümde de o özelliğin gelmediğini görüyoruz maalesef.

Lumion 13 sürümüne kadar kripto para madenciliğinin sebep olduğu ekran kartı arz sıkıntısı ve onun getirdiği pahalılık durumunun biraz daha normalleşmesi ve bu normalleşme doğrultusunda Lumion yazılımcılarının da yeni özellik ve geliştirmelere izin vermesini umuyoruz. Özetle, Lumion 12 bizlere sanatsal render elde edebilmek adına ince birkaç efekt ve nüanslar sunmuş olsa da beklentilerin yüksek olması nedeniyle bizlerde bir hayal kırıklığı yarattı diyebiliriz. Ama mevcut haliyle hızlı görselleştirme imkanı veren Lumion'un kendi eşdeğeri olan gerçek zamanlı render motorlarının yanında Vray ve Corona Render gibi yaygın kullanılan render motorlarının bir alternatifi hatta mimari animasyon oluşturulması konusunda bir adım önlerinde olduğunu biliyoruz.

321 görüntüleme

Comments


bottom of page